sobota, 27 listopada 2010

Historia reklamy w Polsce


O zaistnieniu reklamy w Polsce można mówić od czasu powstania środków masowego przekazu. Jednak jej obecność wyraźniej zarysowała się w XIX wieku, w momencie pojawienia się prasy masowej. Stanowiła ważne źródło finansów dla wielu tytułów prasowych. W okresie dwudziestolecia międzywojennego pozycja reklamy uległa umocnieniu za sprawą rozwinięcia się rynku prasowego a także dlatego, że swe funkcjonowanie rozpoczęły nowe media radio i film.
            Zjawisko reklamy było obecne również w okresie PRL Istniał specjalny Instytut Reklamy zajmujący się wydawnictwem i analizami. W 1957 roku założono Biuro Reklamy Polskiego Radia a w 1958 Redakcje Reklamy Telewizji Polskiej. Ogłoszenia reklamowe musiały spełniać wymogi partii i rządu PRL, podlegały cenzurze w równym stopniu co programy telewizyjne i radiowe. Od 1970 roku działało w telewizji Biuro Programów Zleconych zajmujące się produkcją programów reklamowych. Reklamowano tylko niektóre produkty ze względu na stały deficyt towarów. Przede wszystkim urządzenia rolnicze, ale również książki, prasę, kosmetyki, artykuły spożywcze a także usługi takich firm państwowych jak PZU, PKO, PKP. Pierwsze reklamowe filmy zagraniczne, specjalnie adaptowane dla polskich odbiorców pojawiają się od 1989 roku. Duże znaczenie dla dziejów polskiej reklamy telewizyjnej miało utworzenie Biura Reklamy TVP w 1990. Była to jednostka nie tylko produkująca reklamy lecz co ważniejsze zajmowała się sprzedażą czasu antenowego agencjom reklamowym i sponsorom programów telewizyjnych. Jednakże jeszcze ważniejszym okazało się zaistnienie obok mediów publicznych mediów komercyjnych które miały większa swobodę w dysponowaniu czasem antenowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz