sobota, 27 listopada 2010

Krótka historia reklamy na świecie


Reklama towarzyszy człowiekowi od tysięcy lat. Jej powstanie i rozwój  łączy się nieodzownie z rozwojem handlu i wymiany towarowej, jak również z powstawaniem i rozwojem środków komunikacji masowej a także z udoskonaleniem metod i technik perswazji. Z tond też historię rozwoju reklamy można podzielić na trzy etapy. Zacząć należy od ery przedmarketingowej,  trwającej mniej więcej od czasów najwcześniejszych cywilizacji aż do osiemnastego wieku. Jedną z pierwszych wtedy znanych i stosowanych metod reklamy była "reklama zewnętrzna". Występowała w formie prostych napisów umieszczanych na ścianach budynków czy też w postaci szyldów kamiennych lub terakotowych. Oferowano w nich na przykład posiadłości do wynajęcia, lub zwracano uwagę na umiejscowienie danej karczmy.  Najsłynniejsze odkryto w ruinach starożytnego Rzymu i Pompei. Średniowieczni kupcy reklamowali swe towary poprzez wykrzykiwanie ich zalet i cen.  Wynalezienie druku przez Gutenberga było jednym z momentów przełomowych również i dla reklamy ponieważ zaczęto stosować jej drukowaną formę – reklamę prasową.
            W drugim etapie - erze informacji masowej trwającym  do około połowy dwudziestego wieku, rozwinęła się produkcja masowa. Wtedy to dostrzeżono konieczność dotarcia z reklamą do jak największej grupy odbiorców. Narodziła się reklama masowa. Zaczęto tworzyć pierwsze ulotki, plakaty i afisze, zawierające hasła reklamujące różnorodne produkty czy miejsca.
             Prawdziwa inwazja reklamy rozpoczyna się w chwili upowszechnienia się radia i telewizji. W erze badań zaczęto interesować się analizą indywidualnych i grupowych predyspozycji konsumentów, by kierowane do nich hasła reklamowe, zwiększyły zainteresowanie oferowanym przez firmę produktem. Do reklamy zaczęto wykorzystywać radio, telewizję i wszelkie inne media, za pośrednictwem których można było przekazywać szerszym masom komunikaty reklamowe. I tak w roku 1921 w Pittsburghu nieliczne osoby posiadające odbiornik radiowy miały możliwość wysłuchania na antenie stacji KDKA reklam różnorodnych towarów i usług. Z kolei pierwsze w dziejach świata telewizyjne spoty reklamowe zostały wyemitowane w USA w roku 1939 przez komercyjną telewizje MTMJ-TV działającej  w Milwaukee w stanie Wisconsin. Ten etap trwa do dnia dzisiejszego. Każda firma pragnie stworzyć doskonałą kampanię reklamową. Stąd też tak duży nacisk kładziony jest na dobór nowoczesnych technik przekazu oraz treści (w tym również sloganów reklamowych), które w jak najlepszy sposób mają pomagać osiągnąć założony przez przedsiębiorstwo cel w postaci zwiększonej sprzedaży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz